ANS na Facebook ANS na Instagramie ANS na Spotify PWSZ na YouTube Helpdesk

Informacje ogólne

kierunek - wychowanie fizyczne, studia pierwszego stopnia

Forma kształcenia: studia pierwszego stopnia (studia licencjackie) 

Tryb studiowania: stacjonarny

Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia (licencjat) istnieje możliwość kontynuowania studiów magisterskich (studia drugiego stopnia) w ANS w Lesznie. Absolwent studiów zawodowych na kierunku wychowanie fizyczne otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Miejscem zatrudnienia absolwenta mogą być szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe (po ukończeniu studiów drugiego stopnia), placówki wychowania pozaszkolnego, organizacje sportowe i samorządowe obiekty kultury fizycznej, promocji zdrowia i wellness & SPA w zależności od wybranej specjalności.

Ścieżki dyplomowania:

  • manager sportu lokalnego i rekreacji ruchowej - absolwent w czasie studiów nabywa umiejętności i kompetencje z zakresu: projektowania, realizacji i ewaluacji procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do indywidualnych potrzeb, kształtowania zainteresowań aktywnością fizyczną, diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej, przeprowadzani imprez, zarządzania organizacją, której działalność związana jest ze sportem lub rekreacją fizyczną, marketingu. Absolwent jest przygotowany do pracy w szkołach podstawowych, instytucjach administracji państwowej i samorządowej odpowiedzialnych za sport i rekreację ruchową, społecznych instytucjach sportowych, klubach sportowych, stowarzyszeniach kultury fizycznej, miejskich i gminnych ośrodkach sportu rekreacji.
  • rekreacyjny trening zdrowotny wellness&SPA - to nowa i oczekiwana propozycja skierowana głównie do kandydatów, którzy mają jasno sprecyzowane zainteresowania rekreacyjno-zdrowotne.

Absolwent w czasie studiów nabywa umiejętności i kompetencje z zakresu: projektowania, realizacji i ewaluacji procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do indywidualnych potrzeb, kształtowania zainteresowań aktywnością fizyczną, diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej, Studenci w szczególności zostaną zapoznani z zasadami promocji zdrowia, wellness i odnowy biologicznej, standardami obsługi klienta oraz żywienia, jak również z metodologią zarządzania centrami wellness&SPA. Studia dają możliwość nabycia wiedzy i umiejętności związanych z nowymi sposobami organizacji rekreacyjnego treningu zdrowotnego.

Absolwent jest przygotowany do pracy w szkołach podstawowych, instytucjach administracji państwowej i samorządowej odpowiedzialnych za sport i rekreację ruchową, w ośrodkach Wellness&SPA, w uzdrowiskach, sanatoriach salonach odnowy biologicznej, klubach fitness, centrach fitness i odnowy biologicznej, ośrodkach wypoczynkowych oraz ośrodkach sportowych i rekreacyjnych.

Zasady wyboru ścieżki dyplomowania ustalane są przez Dyrekcję Instytutu ZiKF każdego roku akademickiego, w zależności od liczby studentów na danym roku. Obowiązuje reguła tworzenia danej ścieżki dyplomowania przy zapisie większąści studentów na daną ścieżkę.

Metody nauczania

Kształcenie jest realizowane w formie wykładów, ćwiczeń i labolatoriów. Równolegle student zdobywa wiedzę specjali­styczną poprzez udział w obozach i praktykach zawodowych.

Metody oceny pracy studenta

Zaliczenie i egzamin - stopień merytorycznej aktywności studenta w trakcie zajęć.

Uzyskiwane kwalifikacje

Student kierunku wychowanie fizyczne jest przygotowany do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej (po ukończeniu studiów drugiego stopnia). Proces kształcenia zapewnia zdobycie zasobu wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizowania programu wychowania fizycznego, uzyskanie odpowiedniego poziomu sprawności fizycznej i przygotowanie do uczestnictwa w kulturze fizycznej przez całe życie. Absolwent tego kierunku zdobywa niezbędne wiadomości i umiejętności potrzebne do pracy, w ośrodkach SPA & Wellness,  w uzdrowiskach, sanatoriach salonach odnowy biologicznej, klubach fitness, centrach fitness i odnowy biologicznej, ośrodkach wypoczynkowych oraz ośrodkach sportowych i rekreacyjnych  Jest także specjalistą w zakresie prowadzenia różnorodnych działań edukacyjnych, profilaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych na rzecz zdrowia i jakości życia w obrębie systemu opieki zdrowotnej, a także poza nim, w odniesieniu do rodziny, szkoły, zakładu pracy, ośrodków opiekuńczo-wychowawczych oraz społeczności lokalnej. 

Praktyki

Praktyki w wymiarze 500 godzin realizowane są w semestrach 2 do 6. Miejscem realizacji praktyk są placówki oświatowe i wychowawcze, w tym szkoły podstawowe oraz organizacje i stowarzyszenia mające w swoich programach promocję aktywności fizycznej, m.in. klubu sportowe i UKS.

Dodatkowe informacje

Obowiązkowe, programowe obozy:

  • obóz letni – realizowany po 2 sem. studiów; 12 dni, koszt ok. 1000 zł,
  • obóz zimowy – realizowany po 3 sem. studiów; 8 dni, koszt ok. 1200 zł.

Na każdym obozie obowiązkowe ubezpieczenie studenta – polisa OC. 

Dlaczego warto wybrać wychowanie fizyczne?

Studia na kierunku wychowanie fizyczne są bardzo ciekawe, dla pasjonata sportu nie znajdzie się nic lepszego. Studia wbrew pozorom dają dużo możliwości – jest wiele dziedzin, w których można się realizować. Uzyskanie uprawnień instruktora otwiera szanse zawodowe na siłowniach, klubach fitness, basenach, szkołach pływania. Kultura fizyczna to pojęcie szerokie, a coraz większa świadomość społeczeństwa w kwestii zdrowego trybu życia, a w tym życia „na sportowo” rozszerza perspektywy zawodowe absolwentów wychowania fizycznego.

 

Forma kształcenia: studia drugiego stopnia (studia magisterskie)

Tryb studiowania: stacjonarny

Czas trwania: 2 lata (4 semestry)

Ścieżki dyplomowania:

  • Aktywność fizyczna osób starszych - absolwent kierunku posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się pracą z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych w profilaktyce procesów starzenia i poprawie jakości życia. Posiada merytoryczne przygotowanie i predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi starszymi oraz legitymuje się sprawnością fizyczną adekwatną dla demonstratora, pozwalającą przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z tymi osobami. Znajomość problematyki organizacyjnej kultury fizycznej pozwala absolwentowi na pracę we wszystkich jej strukturach/placówkach. Miejscem zatrudnienia absolwenta mogą być domy i kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku, salony fitness, ośrodki wypoczynkowe, gabinety odnowy biologicznej, hotele/pensjonaty, kliniki zdrowia i urody a także kluby sportowe.
  • Menager turystyki i rekreacji - celem studiów drugiego stopnia  jest przygotowanie absolwentów do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej lub menedżerskiej w jednostkach organizujących turystykę lub rekreację. Absolwenci uzyskują kompetencje związane z umiejętnościami kierowania ludźmi oraz organizowania pracy zespołów ludzkich i jednostek organizacyjnych. które umożliwią im zarówno tworzenie warunków organizacyjnych dla aktywności innych osób, poprzez organizowanie zajęć rekreacyjnych czy imprez turystycznych, jak i pozwalające na bezpośrednie prowadzenie wybranych form takich zajęć i imprez.

Sylwetka absolwenta

Aktywność fizyczna osób starszych - absolwent kierunku wychowanie fizyczne posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się pracą z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych w profilaktyce procesów starzenia i poprawie jakości życia. Posiada merytoryczne przygotowanie i predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi starszymi oraz legitymuje się sprawnością fizyczną pozwalającą przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z tymi osobami. Znajomość problematyki organizacyjnej kultury fizycznej pozwala absolwentowi na podejmowanie działań zawodowych we wszystkich jej strukturach/placówkach.

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do:

  • kształtowania, podtrzymywania, przywracania sprawności i wydolności fizycznej utraconej lub obniżonej wskutek hipofunkcji narządu ruchu u osób w różnym wieku;
  • wykonywania zabiegów odnowy biologicznej u osób starszych i sportowców;
  • dostosowywania swoich działań do wymogów współczesnej gerokinezjologii;
  • kontrolowania efektywności procesu usprawniania osób starszych;
  • prowadzenia działalności menadżerskiej w turystyce i rekreacji.

Menager turystyki i rekreacji - miejscem zatrudnienia absolwenta mogą być szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, placówki wychowania pozaszkolnego, organizacje sportowe i placówki kultury fizycznej, - w zależności od wybranej ścieżki dyplomowania. Studia zorganizowane są w oparciu o doświadczenia wieloletniej współpracy pomiędzy Akademią Wychowania Fizycznego w Poznaniu a Studium Nauczycielskim w Lesznie, z którego w 1993 roku powstało Kolegium Nauczycielskie. Kadrę dydaktyczną Instytutu Zdrowia i Kultury Fizycznej w leszczyńskiej PWSZ stanowią pracownicy naukowi AWF Poznań, jak również nauczyciele ze środowiska lokalnego, co stanowi rękojmię zachowania wysokiego poziomu kształcenia przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego.

Praktyki

Praktyki w wymiarze 480 godzin realizowane są w semestrach 1 do 4. Miejscem realizacji praktyk są placówki oświatowe i wychowawcze, w tym szkoły ponadpodstawowe oraz domy i kluby seniora, uniwersytety trzeciego wieku, salony fitness, ośrodki wypoczynkowe, gabinety odnowy biologicznej, hotele/pensjonaty, kliniki zdrowia i urody a także kluby sportowe i UKS.

Dodatkowe informacje

Obóz sportowy w 3 sem. studiów, do wyboru:

  • obóz letni – 12 dni, koszt ok. 1000 zł,
  • obóz zimowy – 8 dni, koszt ok. 1200 zł.

Na każdym obozie obowiązkowe ubezpieczenie studenta – polisa OC

Dlaczego warto wybrać wychowanie fizyczne?

Studia na wychowaniu fizycznym adresowane są do osób o bardzo zróżnicowanych planach zawodowych. Wybierają je nie tylko sportowcy, ale i osoby planujące pracę pedagogiczną, trenerską, organizatorzy aktywności fizycznej dla różnych grup wiekowych, osoby zainteresowane prowadzeniem własnej działalności lub pragnące zatrudnić się w już funkcjonujących instytucjach związanych z kulturą fizyczną.

 

kierunek - fizjoterapia (studia jednolite magisterskie)

Fizjoterapia to medyczny kierunek związany z ochroną zdrowia, likwidacją skutków lub łagodzeniem skutków choroby i ich następstw, zapobieganiem oraz przywracaniem sprawności człowieka w ciągu całego życia. Fizjoterapia jest dziedziną poznania naukowego i działalności praktycznej, umiejscowiona w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej. Dlatego jej miejsce w systemie nauk znajduje się między teorią kultury fizycznej a naukami medycznymi, niezależnie od podziału nauk i ich klasyfikacji. Fizjoterapia korzysta z wiedzy z dziedziny nauk o kulturze fizycznej, głównie z zakresu metodyki, metod postępowania terapeutycznego, edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia, a także profilaktyki niepełnosprawności oraz aktywności ruchowej adaptacyjnej i sportu osób niepełnosprawnych. Fizjoterapia korzystając z nauk behawioralnych i społecznych pozwala zrozumieć złożoność procesów psychologicznych i społecznych wpływających na osobę zdrową i niepełnosprawną, interakcji z pacjentem, pracownikami, rodziną chorego pracownikami ochrony zdrowia. Natomiast fizjoterapia w systemie ochrony zdrowia korzysta z dorobku nauk ekonomicznych oraz nauk o zarządzaniu oraz o zdrowiu publicznym, działając w zakresie promocji zdrowia, szeroko pojętej profilaktyki, udzielając świadczenia fizjoterapeutyczne pacjentom w różnym wieku, różnym rozpoznaniem oraz w różnych warunkach.

Metody nauczania 

Kształcenie teoretyczne jest realizowane w formie wykładów, ćwiczeń, pracowni specjalistycznych, samokształcenia, zajęć laboratoryjnych i seminariów. Umiejętności zawodowe z zakresu fizjoterapii praktycznej oraz klinicznej student zdobywa poprzez udział w zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.

Metody oceny pracy studenta 

Zaliczenie i egzamin.

Uzyskiwane kwalifikacje 

Absolwent/ka jednolitych studiów magisterskich kierunku Fizjoterapia jest wysokiej klasy specjalistą świadomym współodpowiedzialności za zdrowie i życie pacjenta. 

Po ukończeniu jednolitych studiów magisterskich absolwent/ka uzyska wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zawodzie fizjoterapeuty – do pracy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi, przede wszystkim w zakresie stosowania czynników naturalnych (fizykalnych) w profilaktyce oraz w celach leczniczych. Absolwent/ka uzyskuje wiedzę i umiejętności niezbędne do: kształtowania, podtrzymywania i przywracania sprawności i wydolności osób w różnym wieku utraconej lub obniżonej wskutek różnych chorób bądź urazów; nienagannego wykonywania wszelkich zabiegów fizjoterapeutycznych oraz dostosowywania swych działań do nadrzędnych celów rehabilitacji w ramach funkcjonowania zespołów rehabilitacyjnych oraz kontrolowania efektywności procesu fizjoterapii. Absolwent/ka będzie przygotowany do pracy w jednostkach służby zdrowia, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, ośrodkach sportowych, ośrodkach odnowy biologicznej, instytutach naukowo-badawczych, administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucjach prowadzących działalność w zakresie rehabilitacji. Absolwent/ka kierunku fizjoterapia nabywa również uprawnienia do podjęcia specjalizacji z zakresu fizjoterapii. Absolwent/ka będzie przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). 

Ponadto uzyska wiadomości i umiejętności niezbędne do wykonywania badań z zakresu diagnostyki funkcjonalnej, planowania i kontrolowania efektywności procesu rehabilitacji medycznej, prowadzenia badań naukowych i włączania się w pracę zespołów badawczych, kierowania zespołem terapeutycznym, organizacji i zarządzania placówkami prowadzącymi działalność fizjoterapeutyczną, szkolenia zawodowego w zakresie podstawowych procedur fizjoterapeutycznych i nauczania przedmiotów zawodowych.

Wykonywanie zawodu fizjoterapeuty polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności na: 

  • diagnostyce funkcjonalnej pacjenta; 
  • kwalifikowaniu, planowaniu i prowadzeniu fizykoterapii; 
  • kwalifikowaniu, planowaniu i prowadzeniu kinezyterapii;
  • kwalifikowaniu, planowaniu i prowadzeniu masażu; 
  • zlecaniu wyrobów medycznych, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 38 ust. 4 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych (Dz.U. z 2017r. poz. 1844);
  • dobieraniu do potrzeb pacjenta wyrobów medycznych; 
  • nauczaniu pacjentów posługiwania się wyrobami medycznymi; 
  • prowadzeniu działalności fizjoprofilaktycznej, polegającej na popularyzowaniu zachowań prozdrowotnych oraz kształtowaniu i podtrzymywaniu sprawności i wydolności osób w różnym wieku w celu zapobiegania niepełnosprawności;
  • wydawaniu opinii i orzeczeń odnośnie do stanu funkcjonalnego osób poddawanych fizjoterapii oraz przebiegu procesu fizjoterapii; 
  • nauczaniu pacjentów mechanizmów kompensacyjnych i adaptacji do zmienionego potencjału funkcji ciała i aktywności.

 Absolwent zdobędzie następujące kwalifikacje:

 w obszarze wiedzy:

  • szczegółowo zna i rozumie podstawowe elementy biologii klinicznej, anatomii, psychologii i posiada aktualną wiedzę z zakresu nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej,
  • zna i rozumie problemy niepełnosprawności w ujęciu demograficznym i epidemiologicznym oraz potrafi je scharakteryzować,
  • analizuje modele zachowań prozdrowotnych, rekreacyjnych podejmowanych przez człowieka
  • zna zasady postępowania fizjoterapeutycznego w oparciu o wiedzę naukową
  • zna i rozumie zasady kierowania zespołem terapeutycznym, organizacji i zarządzania placówkami fizjoterapeutycznymi,
  • zna prawne, ekonomiczno-gospodarcze oraz kulturowe potrzeby osób chorych i niepełnosprawnych
  • zna zastosowanie sprzętu stosowanego w fizjoterapii oraz rozumie zasady jego funkcjonowania, zna zasady BHP,
  • zna podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, prawa fizjoterapeutycznego i medycyny,
  • zna zasady i etapy tworzenia procesu badawczego,
  • zna i rozumie zasady etyki, zasady prawa autorskiego, 

w obszarze umiejętności: 

  • potrafi wykonywać techniki metod specjalnych, zabiegi z zakresu kinezyterapii, terapii manualnej, fizykoterapii, masażu leczniczego, wykorzystując również do tego sprzęt specjalistyczny,
  • potrafi interpretować zmiany patologiczne schorzeń,
  • potrafi prawidłowo przeprowadzić badanie funkcjonalne pacjenta
  • potrafi ocenić stany zagrożenia życia,
  • potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami ICT i narzędziami informatycznymi, wyciągać wnioski z badań naukowych i obserwacji, analizować wyniki badań diagnostycznych, wykorzystywać wyniki badań naukowych w praktyce,
  • potrafi współpracować z zespołem interdyscyplinarnym, pełnić rolę przywódczą w zespole terapeutycznym oraz współdziałać w zespole badawczym
  • potrafi komunikować się z pacjentem i jego rodziną przy użyciu różnych technik, dostrzec uwarunkowania kulturalne,
  • potrafi przygotować i prowadzić program fizjoterapeutyczny i program adaptowanej aktywności ruchowej, zajęcia rekreacyjne, zdrowotne, sportowe oraz promocji zdrowia dla różnych grup społecznych
  • potrafi się posługiwać językiem fachowym: obcym na poziomie B2+
  • potrafi identyfikować nieprawidłowości w prowadzonej terapii

w obszarze kompetencji społecznych: 

  • jest gotowy do ciągłego rozwoju zawodowego i dbania o prestiż zawodowy,
  • jest gotowy do kreatywnego i nowoczesnego rozwiązywania problemów terapeutycznych oraz świadomy odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne, pacjentów i współpracowników,
  • jest gotowy do współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia, organizowania prac w zespole terapeutycznym,
  • jest gotowy do przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz właściwych relacji z pacjentem i jego rodziną,
  • jest gotowy do prezentowania postawy promującej zdrowie i aktywność fizyczną.

Absolwent/ka uzyskuje tytuł zawodowy magister fizjoterapii.

Rodzaj dyplomu 

Absolwent/ka otrzymuje dyplom z tytułem magistra fizjoterapii. 

Jednolite studia magisterskie na kierunku fizjoterapia kończą się egzaminem dyplomowym, składającym się z części teoretycznej. Egzamin dyplomowy, po złożeniu pracy dyplomowej, obejmuje sprawdzenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych w całym okresie studiów. Absolwent/ka przystępuje do obrony pracy magisterskiej po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminu dyplomowego. 

Ponadto Absolwent/ka uzyska prawo wykonywania zawodu po przedstawieniu dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz złożeniu z wynikiem pozytywnym Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego (PEF).

 

kierunek - pielęgniarstwo (studia licencjackie)

Studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo prowadzone są w oparciu o standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu pielęgniarki (D.U. z 2019 poz.1573). Trwają 6 semestrów (3 lata). Liczba godzin zajęć (od naboru 2019/2020), w tym praktyk zawodowych, realizowana w toku studiów to 4785 godz. Liczba punktów ECTS konieczna do ukończenia studiów pierwszego stopnia - 180. Studia kończą się egzaminem dyplomowym, składającym się z części teoretycznej i praktycznej oraz obroną pracy dyplomowej przygotowanej w oparciu o analizę indywidualnego przypadku. Egzamin dyplomowy obejmuje weryfikację osiągniętych efektów uczenia się objętych programem studiów.

W toku kształcenia realizowane są przedmioty:

Nauki podstawowe - anatomia, fizjologia, patologia, genetyka, biochemia i biofizyka, mikrobiologia i parazytologia, farmakologia, radiologia. Nauki społeczne i humanistyczne - psychologia, socjologia, pedagogika, prawo medyczne, zdrowie publiczne, język angielski. Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej – podstawy pielęgniarstwa, etyka zawodu pielęgniarki, promocja zdrowia, podstawowa opieka zdrowotna, dietetyka, organizacja pracy pielęgniarskiej, badanie fizykalne, zakażenia szpitalne, system informacji w ochronie zdrowia, zajęcia fakultatywne do wyboru: język migowy lub współpraca w zespołach opieki zdrowotnej. Nauki w zakresie opieki specjalistycznej - choroby wewnętrzne i pielęgniarstwo internistyczne, pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne, chirurgia i pielęgniarstwo chirurgiczne, położnictwo, ginekologia i pielęgniarstwo położniczo-ginekologiczne, psychiatria i pielęgniarstwo psychiatryczne, anestezjologia i pielęgniarstwo w zagrożeniu życia, pielęgniarstwo opieki długoterminowej, neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne, geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne, opieka paliatywna, podstawy rehabilitacji, podstawy ratownictwa medycznego, badania naukowe w pielęgniarstwie. Kształtowanie umiejętności praktycznych odbywa się w warunkach symulowanych - w pracowniach umiejętności pielęgniarskich oraz w oparciu o infrastrukturę podmiotów wykonujących działalność leczniczą, z którymi uczelnia zawarła umowy lub porozumienia – oddziałach szpitalnych, podstawowej opiece zdrowotnej, hospicjach, żłobkach. Większość zajęć praktycznych i praktyk zawodowych odbywa się w Wojewódzkim Szpitalu Zespolonym w Lesznie i Wojewódzkim Szpitalu Neuropsychiatrycznym w Kościanie oraz jednostkach podstawowej opieki zdrowotnej w Lesznie.

Metody nauczania

Kształcenie teoretyczne jest realizowane w formie wykładów, ćwiczeń audytoryjnych, seminariów oraz pracy własnej kierowanej przez nauczyciela akademickiego. Praktyczne umiejętności zawodowe student zdobywa poprzez udział w ćwiczeniach w pracowniach umiejętności pielęgniarskich, zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych.

Metody oceny pracy studenta

Egzamin i zaliczenie z oceną – pisemne lub ustne.

Uzyskiwane kwalifikacje

Absolwent/ka jest przygotowany/a do sprawowania całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobami zdrowymi, chorymi, niepełnosprawnymi i umierającymi, a w szczególności do udzielania świadczeń zdrowotnych: pielęgnacyjnych, zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych oraz z zakresu promocji zdrowia.

Rodzaj dyplomu

Tytuł zawodowy licencjata pielęgniarstwa.

Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie:

  • rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
  • etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postępowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
  • uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
  • system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach
  • członkowskich Unii Europejskiej;
  • zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
  • modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
  • etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.

Absolwent w zakresie umiejętności potrafi:

  • udzielać świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
  • udzielać pierwszej pomocy i podejmować działania ratownicze w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
    rozpoznawać problemy zdrowotne i określać priorytety w opiece pielęgniarskiej;
  • samodzielnie organizować, planować i sprawować całościową i zindywidualizowaną opiekę pielęgniarską nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą, wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
  • samodzielnie udzielać świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
  • decydować o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
  • współpracować z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
  • przeprowadzać badanie podmiotowe i przedmiotowe w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
    wystawiać recepty na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
  • dokonywać analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
  • organizować pracę własną i podległego personelu oraz współpracować w zespołach opieki zdrowotnej.

 Absolwent w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

  • kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
  • przestrzegania praw pacjenta;
  • samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
  • ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
  • zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
  • przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
  • dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

 

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.

Klikając zgoda akceptujesz zapisywanie wszystkich danych cookie na Twoim urządzeniu. Kliknięcie odmowa oznacza zapisywanie tylko danych niezbędnych do funkcjonowania strony. Więcej informacji o cookie w polityce prywatności.
Niezbędne pliki cookies

Te pliki cookie są niezbędne do działania strony i nie można ich wyłączyć. Służą na przykład do utrzymania zawartości koszyka użytkownika. Możesz ustawić przeglądarkę tak, aby blokowała te pliki cookie, ale wtedy strona nie będzie działała poprawnie.

Zawsze aktywne
Analityczne pliki cookie

Te pliki cookie pozwalają liczyć wizyty i źródła ruchu. Dzięki tym plikom wiadomo, które strony są bardziej popularne i w jaki sposób poruszają się odwiedzający stronę. Wszystkie informacje gromadzone przez te pliki cookie są anonimowe.

Marketingowe pliki cookies

Reklamowe pliki cookie mogą być wykorzystywane za pośrednictwem naszej strony przez naszych partnerów reklamowych. Służą do budowania profilu Twoich zainteresowań na podstawie informacji o stronach, które przeglądasz, co obejmuje unikalną identyfikację Twojej przeglądarki i urządzenia końcowego. Jeśli nie zezwolisz na te pliki cookie, nadal będziesz widzieć w przeglądarce podstawowe reklamy, które nie są oparte na Twoich zainteresowaniach.

Odmowa
Zgadzam się